“De ceva timp mă lupt cu o erupție cutanată. La început au fost câteva pete, acum s-au extins pe genunchi si in scalp. Dacă la început aveam doar o senzație usoara de mâncărime, acum petele s-au acoperit cu coji albe si groase” – Irina

Așa începea povestea Irinei care în urmă cu 2 ani făcea cunoștință cu afecțiunea numită psoriazis.

Ce este psoriazisul?

Psoriazisul este o afecțiune dermatologică cronică comună a pielii care accelerează ciclul de viață al celulelor pielii. În zonele în care se manifestă, petele roșii se acoperă de coji albe care se desprind ușor și neîncetat. Boala poate avea doar manifestări cutanate, fiind mai frecvent localizată la coate și genunchi, dar și în zona scalpului, pe mucoase, la nivelul unghiilor de la mâini și picioare. Uneori, aceasta afectează articulațiile mici, ducând la impotență funcțională.

“Psoriazisul este o afecțiune cronică a cărei evoluție este lentă, alternând perioade bune, fără leziuni cu perioadă de agravare. Prezența leziunilor pe piele, cojițele care se formează în permanență, complexe de inferioritate, modificările unghiale produc îngrijorare. Boala poate fi, însă, “dusă ușor pe picioare”. De curând s-a dovedit că psoriazisul se asociază cu alte boli interne și crește riscul cardiac. De aceea trebuie tratată cu grijă.” – Dr. Leventer

Care sunt simptomele psoriazisului?

Semnele și simptomele psoriazisului sunt diferite pentru toată lumea, însă acestea includ:

• zone tegumentare roșii, bine reliefate, acoperite cu o scoaman albă care se desprinde ușor;
  • pete roșii în scalp cu o cojire asemănătoare mătreței;
  • unghii desprinse marginal sau deformate de puncte și linii longitudinale accentuate;
  • degete rigide și dureroase.

De câte tipuri este psoriazis?

Afecțiunea este de 7 tipuri:

• Psoriazisul cu placi rotunde – este cea mai frecventă formă și determină leziuni cutanate uscate, roșii , acoperite cu scuame argintii. Se dezvoltă, de obicei, în zone precum coate, genunchi și scalp.
  • Psoriazisul gutat – apare frecvent în perioada copilăriei și produce mici pete roz, subțiri, cu coji fine. Se dezvoltă, de obicei, în zone precum torsul, brațele și picioarele. Adesea se declanșează conținut asemănător puroiului.
  • Psoriazisul pustulos– este frecvent la adulți și cauzează bășici albe, cu conținut asemănător puroiului și zone largi de piele roșie, inflamată. Se dezvoltă, de obicei, pe palme și tălpi.
  • Psoriazisul inversat – se manifestă prin pete roz, lucioase, fără descuamare, localizate în pliuri. Se dezvoltă, de obicei, în zone precum sânii, zona inghinală sau în jurul pielii organelor genitale.
  • Psoriazisul eritrodermic – este un tip sever și foarte rar ce acoperă adesea porțiuni mari ale corpului. Pielea aproape pare a fi arsă de soare.

Care sunt cauzele apariției psoriazisului?

Cauza apariției psoriazisului nu este pe deplin înțeleasă de către specialiști, dar se bănuiește că ar avea legătură cu o problemă a sistemului imunitar, și anume cu celulele T și alte celule albe din sânge numite neutrofile.

Celulele T circulă, în mod normal, prin organism pentru a-l apăra împotriva substanțelor străine, cum ar fi virușii sau bacteriile. În cazul psoriazisului, se pare, celulele T atacă din greșeală celulele sănătoase ale pielii ca și cum ar vindeca o rană sau ar lupta împotriva unei infecții. Astfel, celulele T declanșează creșterea producției de celule sănătoase ale pielii, celule T și ale celule albe, în special neutrofile. Acestea călătoresc în piele cauzând roșeață, descuamare și, uneori, bășicuțe cu puroi în leziuni pustuloase. Vasele de sânge dilatate în zonele afectate de psoriazis creează căldură și roșeață în leziunile cutanate.

Procesul devine un ciclu în curs de desfășurare în care celulele noi ale pielii se deplasează în stratul superior al pielii prea repede – în zile, mai degrabă decât săptămâni. Celulele pielii se acumulează în straturi groase, pe suprafața pielii afectate, continuând până când tratamentul oprește ciclul.

Totodată, și factori externi precum stresul, alcoolul, fumatul, accidentările, medicamentația, deficitul de vitamina D sau infecții sau leziuni cutanate pot duce la apariția leziunilor de psoriazis.

Cum se poate trata psoriazisul?

La Dr. Leventer Centre, psoriazisul se poate trata cu lumină UV, împreună cu anumite medicamente și creme prescrise de către medicul dermatolog. Această lumină ultravioletă reglează funcția limfocitelor din piele care acționează asupra celulelor sănătoase ale pielii și determină modificarea ciclurilor de viață ale straturilor pielii.

“Psoriazisul, odată declanșat, este o afecțiune pe viață, dar care poate avea perioade lungi de remisie. Tratamentele sunt în acest moment nuanțate în funcție de întinderea bolii, simptome conexe, altele decât cele cutanate, și de vârsta pacientului”. – Dr. Leventer

Psoriazisul, la fel ca și celelalte afecțiuni ale pielii, nu este ceva ce se poate trata “după ureche”. Indicat este ca încă de la primele apariții ale petelor sau mâncărimii exagerate să apelați la medicul dermatolog pentru a opri din timp procesul de dezvoltare a afecțiunii. Echipa de medici Dr. Leventer vă stă la dispoziție! Nu ezitați să o contactați!