psoriazisul

Psoriazisul, o boală cronică a pielii cu un mecanism autoimun are mai multe cauze, de la cele genetice până la factori externi care declanșează și întrețin erupția cutanată. Aceasta este una caracteristică și se poate localiza tipic la coate și genunchi, dar poate prinde orice zonă a corpului, de la scalp, la zona genitală.
În psoriazis întâlnim uneori și modificări unghiale și afectare articulară. Diagnosticarea psoriazisului se face doar de către medicii specialiști
dermatologi, singurii care pot prescrie și tratamentul adaptat fiecărui pacient.

Află dacă ai psoriazis.

Ce este psoriazisul?

Psoriazisul este o boală cronică a pielii care se caracterizează printr-o accelerare a ritmului de înmulțire a celulelor aflate în piele, până la de zece ori mai mult decât în mod obișnuit. Practic celulele cutanate își parcurg ciclul de viață în doar 4 zile față de un ritm normal de 28 de zile, și mor cojindu-se. Mecanismul intim este legat de o modificare la nivelul celulelor albe specializate din sânge, numite limfocite T. Aceste celule apărute în număr mare la nivelul pielii modifică atât aspectul, cât și structura pielii.
Concret, celulele T, care devin hiperactive, în cazul psoriazisului, încep să atace celulele sănătoase, parcă într-o încercare de a vindeca o rană sau o infecție. Această hiperactivitate și „luptă” agresivă a celulelor T se traduce printr-un ciclu continuu în care celulele noi se deplasează rapid spre suprafața pielii.

Psoriazisul – manifestre

Vorbim despre un ritm de zile, în loc de săptămâni. În acest fel, celulele pielii se acumulează formand coji albe de multe ori groase care acoperă pete roșii bine mărginite de piele sănătoasă din jur.

Psoriazisul se manifestă prin aceste leziuni tipice de mărimi variabile care sunt diseminate pe corp, sunt simetrice și de cele mai multe ori asimptomatice. Psoriazisul variază de la un pacient la altul și poate asocia și alte semne ca, de exemplu modificări de aspect unghial și afectează în special articulația degetelor. Sunt și cazuri grave în care pacientul prezintă o formă generalizată de boală numită psoriazis eritrodermic care afectează toată suprafața corpului.

Psoriazisul – cauze de apariție

Cauza apariției psoriazisului este încă cercetată de specialiștii din domeniul medical, pentru că nu se cunosc pe deplin toate mecanismele care duc la apariția leziunilor cutanate. Printre factorii care pot declanșa această afecțiune se numără infecțiile. Precum infecții ale gâtului sau ale pielii mai ales cele produse de streptococ, consumul anumitor medicamente ca beta -blocantele, anti-inflamatoriile nesteroidiene, antibiotice din grupa ciclinelor sau sărurile de litiu. Totodată, leziunile pielii, cum ar fi cele provocate de tăieturi, deficitul de vitamina D din organism, fumatul sau consumul excesiv de alcool, obezitatea pot favoriza apariția psoriazisului. Stresul, considerat unul dintre factorii care
atacă agresiv sistemul nostru imunitar, este un alt factor care poate poate duce la psoriazis.

Altă cauză

O altă cauză care ar putea favoriza apariția acestei afecțiuni este istoricul medical al familiei. Specialiștii consideră moștenirea genetică drept unul dintre cei mai importanți factori de risc. Astfel dacă aveți părinți sau bunici care suferă sau au suferit de această afecțiune, riscul îmbolnăvirii dumneavoastră este mai crescut față de alte persoane.

Unde poate apărea psoriazisul?

Există câteva semne clare, prezente la marea majoritate a pacienților diagnosticați cu psoriazis. Între aceste semne comune sunt petele roșii de pe piele, acoperite de scuame albe localizate predilect la coate și genunchi. Pielea poate deveni mai uscată, deshidratată și se crapă mai ușor, uneori până la sângerare. Uneori, articulațiile se inflamează și devin mai rigide, acesta fiind un motiv care poate cauza durere și rigidizarea mișcării.
Psoriazisul poate apărea pe orice suprafață a corpului, leziunile fiind fie mici cu aspect de „picături de ploaie” sau mai extinse sau chiar generalizate și pot fi prezente inclusiv la nivelul organelor genitale. Există, în același timp, mai multe tipuri de psoriazis, care se manifestă diferit în diverse părți ale corpului.

Patru locuri inedite unde poate apărea psoriazisul

1. Psoriazisul unghiilor. Acest tip de psoriazis apare atât pe unghiile de la mâini, cât și de la picioare, provocând o creștere anormală a acestora, dar și ruperea lor mai ușoară. Unghiile sunt fie desprinse marginal fie au mici depresiuni punctiforme pe suprafață.
2. Psoriazisul gutat sau în picătura , prezent în special la persoanele tinere, se manifestă în special pe suprafața trunchiului.
3. Psoriazisul inversat se manifestă la nivelul plicilor corpului. Astfel, apar pete netede și roșii în zona inghinală, axilară și ombilicală.
4. Psoriazisul pustulos. Este o formă mai puțin obișnuită a psoriazisului, care apare în special pe mâini sau picioare, leziunile având un aspect inflamat pustulos, adică pe suprafața plăcilor de psoriazis se observă bășicuțe cu lichid albicios.

Cum se tratează psoriazisul?

Fiind o boală cronică, nu există un tratament curativ ci doar tratamente care ameliorează boala și pot obține perioade variable de remisie. Boala și evoluția ei însă, pot fi controlate, atât prin medicație, cât și prin adoptarea unui stil de viață sănătos. Diagnosticarea acestei afecțiuni se face doar în spitale și clinici de specialitate, pentru confirmare fiind necesară o biopsie de piele. Tratamentul pentru psoriazis va fi prescris exclusiv de medicii specialiști și va ține cont de forma de boala. Tratamentele diferă de la folosirea unor geluri și creme până la prescrierea de medicamente, așa cum vor stabili medicii dermatologi.
Tratamentul este etapizat și se amplifică pe măsură ce boala avansează. În acest moment sunt linii noi de tratament care țin boala sub control.

Pentru un diagnostic corect și pentru un tratament eficient, programează-te la Dr. Leventer Centre, clinică specializată în tratarea bolilor pielii.