boli de piele

Studiile arată că afecțiunile care intră sub denumirea generală de boli de piele reprezintă a 4-a cauză de comorbiditate non-fatală, la nivel mondial (la nivelul anului 2017).

Chiar și așa, dermatologia este o disciplină vastă, care a cunoscut o dezvoltare activă în ultimii 20 de ani. S-au descifrat mecanismele unor boli de piele, s-au descoperit tratamente noi. Știința medicală este în continuă expansiune și cunoștințele noi din cercetare se reflectă în modul de abordare a bolilor și tratamentelor. Practica medicală nu este cea a experimentelor, ci cea a algoritmului diagnostic și terapeutic. Scopul nostru este să facem bine și să îmbunătățim calitatea vieții pacienților noștri.

Suferi de o boală de piele? Vino la un consult!

Boli de piele frecvente.

Sub denumirea de “boli de piele” sunt cuprinse toate afecțiunile care se produc la nivelul pielii dar și la nivelul anexelor pielii, adică la nivelul părului și glandelor anexe sebacee și sudoripare precum și la nivelul unghiilor și țesutului subcutanat grasos.

Paleta de afecțiuni ale pielii este cuprinzătoare, însă cele mai frecvente boli de piele sunt:

Psoriazis

Este o boală cronică de piele, care presupune scurtarea ciclurilor de viață celulare din unele zone de piele. Astfel apar pete roșii acoperite de coji albe. Psoriazisul se localizează frecvent la nivelul coatelor și genunchilor dar poate prinde orice zonă de piele chiar și în scalp, zona genitală sau pielea din pliuri. Se poate manifesta prin leziuni numărabile sau poate acoperi toată suprafața cutanată. Psoriazisul poate afecta și articulațiile mici de la mâini și picioare și zona unghiilor unde se observă deteriorări specifice alelelor unghiale. Psoriazisul are un mecanism autoimun și poate fi cauzat de mai mulți factori, inclusiv genetici.

Acneea

Este o afecțiune a pielii care apare atunci când foliculii de păr se umplu cu sebum și celule moarte. Se manifestă adesea la debutul pubertății, dar în unele cazuri afectează și persoana adultă. Se manifestă ca leziuni sub formă de comedoane închise sau deschise,
dar și sub formă de papule și pustule. Leziunile de acnee sunt cunoscute popular sub numele de coșuri.

Dermatita seboreică

Este o afecțiune care se manifestă prin înroșirea și cojirea pielii de la baza părului spre frunte, între sprâncene, în jurul nărilor dar și în zona presternală. Uneori apar coji și în pavilionul urechilor și în scalp unde este cunoscută și sub numele de mătreață. Erupția este însoțită de senzație de mâncărime și apare adesea în perioadele de stres. Dermatita seboreică nu este contagioasă.

Dermatita atopică

Este o afecțiune cronică a pielii, care se manifestă prin inflamație. Este o formă de eczemă și este asociată cu senzația de mâncărime, provocând o stare de iritare permanentă. Apare cel mai des la copiii mici, sub formă de erupție, dar poate apărea și la adult.

Eczema

Este o afecțiune a pielii manifestată prin pete roșii rotund-ovalare unice sau multiple, acoperite adesea de cruste gălbui, piele aspră, fisurată și însoțită de senzație de mâncărime. Eczema poate fi microbiană, alergică, de contact la unele substanțe. Se mai descrie eczema dishidrozică, manifestată prin bășicuțe la nivelul mâinilor sau tălpilor sau eczema varicoasă în jurul unui ulcer de gambă. Dermatita atopică este o formă de eczemă.

Micozele

Reprezintă, generic, bolile infecțioase provocate de ciuperci (fungi) microscopice. Acest tip de infecții se dezvoltă de obicei pe zone expuse la frecare sau umezeală, precum tălpile, unghiile sau zona axilară. Pot provoca eczeme, ulcerații, fisuri, roșeață, prurit. Pentru că produc iritație, favorizează suprainfecția cu microbi.

Herpes simplex

Este o boală virală dată fie de virusul tip 1 sau tip 2. Leziunile caracteristice sunt mici vezicule grupate în buchete, localizate în jurul gurii pe partea dreaptă sau stângă sau în zona genitală. Mai rar, se pot găsi leziuni de herpes și în alte zone ale corpului. Erupția poate să fie precedată de un episod febril, apare după expunere la soare, la ciclu la femeie, în perioade de oboseală etc. Erupția este dureroasă și se poate ulcera. În perioada de veziculație, infecția se poate transmite și la alte persoane.

Zona zoster

Este o boală virală a pielii, dată de virusul varicelo-zosterian. Boala poate fi precedată de o senzație de durere unilaterală, adică doar pe o parte a corpului. Curând apar leziuni bășicate, grupate în buchete situate pe pete roșii. Leziunile se înșiră pe o zonă de piele, de exemplu pe regiunea lombară sau pe jumătate de torace sau la nivelul frunții și unui ochi. Chiar și după uscarea leziunilor și remiterea semnelor cutanate, pacientul poate resimți durere o perioadă îndelungată.

Afecțiunile virale

Cuprind veruci sau negi localizați pe degete sau tălpi, condiloame acuminate în zona genitală, papiloame în zona gâtului sau în axile. La copilul mic întâlnim o altă afecțiune virală numită molluscum contagiosum.

Vitiligo

Face parte din categoria boli de piele și se caracterizează prin apariția unor pete albe, pe orice zonă a corpului. În unele cazuri petele pot afecta zone extinse pe care le decolorează, provocând un disconfort la nivel psihic. Vitiligo nu este o boală contagioasă sau periculoasă, dar poate afecta starea psihică a pacientului, din cauza transformării la nivelul pielii.

Tumorile de piele

Acestea pot fi benigne sau maligne. Cele mai cunoscute tumori benigne sunt fibroamele moi cutanate, mici excrescențe care atârnă pe piele. Dintre tumorile maligne, carcinomul bazocelular este cea mai frecvent întâlnită tumoră și apare pe tegumentele expuse cronic la lumină. Carcinomul spinocelular este o tumoră mai gravă care poate apare pe față, scalp, buze dar și pe alte zone de piele. Melanomul malign este tumora cea mai gravă și care inițial seamănă cu o aluniță.

Centrul Dr. Leventer pune la dispoziția pacienților care se confruntă cu afecțiuni ale pielii tehnologie de ultimă oră în domeniul dermatologic și protocoale internaționale de tratament.

De asemenea, echipa de dermatologi din clinica Centrul Dr. Leventer este instruită în permanență și este la curent cu cele mai noi descoperiri din domeniul dermatologiei. Astfel, medicii noștri oferă o consultație precisă și profesionistă, în acord cu cea din centrele de excelență din lume.