Pitiriazisul rozat Gibert reprezintă o dermatoză ce se manifestă printr-o erupție cutanată care începe, de obicei, ca o pată circulară sau ovală mare pe piept, abdomen sau spate, de culoare roze acoperită de scuame, ce poate ajunge de la 2 cm, până la 10 cm.

Printre simptomele aferente acestei afecțiuni se regăseste mâncărimea. După aproximativ două săptămâni, prima pată este urmată de erupții mai mici, roz acoperite de scuame, ce se formează pe piept sau pe spate.

Care sunt cauzele apariției pitiriazisului rozat Gibert?

Cauza exactă a apariției pitiriazisului este neclară. Unele dovezi în acest sens arată că erupția poate fi declanșată de o infecție virală, în special de anumite tulpini ale virusurilor herpetice. Cu toate acestea, spre deosebire de alte boli cauzate de viruși, pitiriazisul rozat nu este contagios.

Afecțiunea este autolimitată și dispare spontan după aproximativ 6 săptămâni.

„Cuvântul pitiriazis se întâlnește în definirea unor afecțiuni total diferite ca aspect, cauză și tratament. Cândva, se credea că aparțin aceleiași familii, dar acum se știe că sunt total diferite.” – Dr. Leventer

De câte tipuri este pitiriazisul și cum se pot acestea trata?

• PITIRIAZIS ALBA – afecțiune comună a pielii care apare frecvent la copii și adulții tineri și se manifestă prin pete albe, uscate, fine, pe față.  Nu i se cunoaște cauza, dar se știe că nu are gravitate și se poate vindeca și spontan.

Tratament: cremele pe bază de benzoil peroxid ajută la uniformizarea culorii tenului.

• PITIRIAZISUL LICHENOID CRONIC – dermatoză neobișnuită, cu cauză necunoscută, cu debut în copilărie sau la vârstă adultă și care acoperă trunchiul și membrele.

Tratament: se face cu cicline, antialergice și emoliente locale alături de tratament cu lumină UVB, bandă îngustă.

• PITIRIAZISUL LICHENOID ȘI VARIOLIFORMIS ACUT – boală a sistemului imunitar, fiind cea mai severă versiune a pitiriazisului lichenoid cronic. Se crede că afecțiunea este declanșată de un virus și, deși evoluția este spectaculoasă, totuși, este benignă. Apare la copii și se caracterizează prin pete roșii cu scuame dispuse simetric pe corp.

Tratament: se administrează antibiotice, dermatocortizoni, antialergeni.

• PITIRIAZISUL RUBRA PILARIS – este o afecțiune cronică cu cauză cronică necunoscută, caracterizată prin pete portocalii roșiatice și papule foliculare keratotice. Boala are mai multe subtipuri la adult și la copil. Pacienții pot avea și o îngroșare a pielii palmelor și tălpilor, iar, uneori, pielea se înroșește în totalitate.

Tratament: se recomandă creme care conțin derivate de vitamina D și corticoizi.

• PITIRIAZISUL VERSICOLOR – o afecțiune cauzată de o ciupercă comună, caracterizată printr-o erupție cutanată pe trunchiul și uneori brate. Apar mici mici pete rotunde de culoare cafeniu care in evolutie se decoloreaza.

Tratament: se face cu antimicotive locale și prin dezinfectța lenjeriei.

• MĂTREAȚA – este o afecțiune a pielii capului produsă de o ciupercă ce produce cojirea scalpului.

Tratament: se face cu șampoane medicale și, uneori, cu tratamente antimicotice locale sau sistemice.

• TINEA AMIANTACEA – o afecțiune eczematoasă a scalpului caracterizată prin scuame groase, albe, solzoase ce ocupă scalpul în totalitate.

Tratament: se recomandă șampoane anti-micotice.